Kislexikon
|
látványraktár |
A látvány-, illetve tanulmányi raktárak megvalósítása minőségi változást idézhet elő a múzeumlátogató és a múzeum kapcsolatában. A látogató azért szereti ezt a megoldást, mert a veleszületett kíváncsiságát, megismerni és tudni vágyását kiélheti, és tetten érhető a függöny mögé tekintés gesztusa is. Egy egészen újfajta élményt ad ez a bemutatási forma, hiszen a múzeumlátogató többség számára a múzeumi raktár fogalma a poros, eldugott, vagy titokzatos, kincsekkel teli, de mindenképpen látogathatatlan, megismerhetetlen tárgyak sokaságát jelenti. Ebbe a világba enged bepillantást ez a kiállítási forma. | Kapcsolódik: |
| múzeumi foglalkozás, foglalkozássorozat |
Múzeumi foglalkozás, foglalkozássorozat egy-egy téma tartalmilag sokoldalú, módszertanilag a gyermek aktivitására és kreativitás ára építő feldolgozása. A foglalkozás módszertani kimunkálása során hangsúlyos szerepet kap a tárgyalkotás (mely lehet tört.-i, néprajzi vagy művészeti megközelítésű), a szerep-, a helyzet- és a dramatikus játék, s ezeken keresztül az érzelmi-gondolati átélés élménye. A művészeti múzeumok munkájában a művészetpedagógia nemzetközi és hazai elméleteire alapozva jöttek létre azok a gyermek-képzőművészeti műhelyek, melyek saját alkotásain keresztül formálják a gyermek művészeti látásmódját. (vizuális nevelés). | Kapcsolódik: | | | | | | | | |
| múzeumi nap |
A múzeumi nap az iskolai tanagyaghoz kapcsolódó, múzeumban, illetve egy-egy kiállításhoz kapcsolódóan megtartott tömbösített tanóra. Célja, hogy a múzeumi gyűjtemény vagy kiállítás megismeréséhez, megértéséhez elméleti támpontokat nyújtson, s ezek elmélyítését játékos foglalkozásokkal segítse. | Kapcsolódik: | | |
| múzeumi óra |
Múzeumi óra, amely tartalmilag szorosan kötődik az iskolai tananyaghoz, s a múzeumi anyag feldolgozásában (hangsúlyosan vagy kevésbé hangsúlyosan) érvényesíti annak szempontjait (forráselemzés, helytörténet, honismeret, irodalmi emlékhelyek, művészettörténet tanítása, történelemtanítás). | Kapcsolódik: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| múzeumpedagógia |
Az iskolán kívüli ismeretszerzés, ismeretközvetítés sajátos, múzeumban megvalósuló formájával foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat; a múzeum gyűjteményi anyaga, kiállításai, az ott folyó kutatómunka és a múzeum látogatói közötti közvetítőtevékenység azon területe, amely a gyermek- és ifjúsági korosztállyal foglalkozik. Közvetlen célja a múzeumi anyag (gyűjtemény, kutatómunka, kiállítás) sokoldalú és élményszerű megismertetése. Hosszabb távú célja a múzeumok által nyújtott kulturális ismeret és élmény igénylésére és ezáltal múzeum-látogatóvá nevelés. Magyarországon az 1970-es évek elején indult meg a múzeumokban a gyermek- és ifjúsági korosztállyal való tudatos foglalkozás, e foglalkozások különböző formáinak, típusainak és módszereinek kidolgozása. Ekkortól alkalmaznak a múzeumokban erre a feladatra önálló munkakörű munkatársakat, múzeumpedagógusokat. A múzeumpedagógia eddig kialakult alapvető foglalkozástípusai: múzeumi óra, múzeumi nap, múzeumpedagógiai feladatlap, múzeumi foglakozás-foglalkozás sorozat. | Kapcsolódik: | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
| múzeumpedagógiai feladatlap |
Múzeumpedagógiai feladatlap, játéklap vagy gyermekvezető kiadvány, mely a nagyobb kiállításokhoz tematikus egységenként készül. Ez a gyermek/ifjú önálló kiállítás feldolgozását segíti, figyelembe véve életkori sajátosságait, egyúttal szelektál és súlyoz a kiállítási anyagban, a lényegre koncentrál; vezeti és irányítja (térben és tartalmilag) a gyermeket, s különböző (képes, rajzos, játékos) feladataival önálló ismeret-felfedezésre készteti. Mindezzel sajátosan aktivizálja, mintegy rákényszeríti, hogy tudatosabban és figyelmesebben nézze meg a kiállítást, keresse az összefüggéseket, rendszerezze a látottakat. | Kapcsolódik:
|
|